InmoDates CSIM: focus al Pla d’Acció

En el què ha estat el primer acte públic presencial després de diferents convocatòries realitzades de forma telemàtica, els responsables del CSIM així com diferents empreses protagonistes en l’acció del clúster, han donat a conèixer tot el sector immobiliari, a la primera de les seves InmoDates , què és el Clúster i quins són els seus objectius. A més, han explicat les primeres accions concretes de l’organisme que ja s’estan duent a terme a l’àmbit dels reptes de futur que el sector i que tota la cadena de valor ha d’emprendre per no quedar-se enrere en els canvis que cal afrontar.

L’acte, obert a tot el públic i celebrat el dijous dia 11 de novembre de 2021 a les instal·lacions de Ferrer & Ojeda i organitzat per l’agència FlandeCoco, es va enfocar a convidar les empreses del sector que encara no participen al CSIM a formar-ne part. Amb aquest objectiu, no només es van explicar els objectius i el model de governança de l’entitat, sinó que es van concretar les accions que ja s’estan duent a terme i es va comptar amb el testimoni d’algunes de les empreses del sector que ja formen part del clúster.

En el que ha sido el primer acto público presencial después de diferentes convocatorias realizadas de forma telemática, los responsables del CSIM así como diferentes empresas protagonistas en la acción del clúster, han dado a conocer a todo el sector inmobiliario, en la primera de sus InmoDates, qué es el Clúster y cuáles son sus objetivos. Además, han explicado las primeras acciones concretas del organismo que ya se están llevando a cabo en el ámbito de los retos de futuro que el sector y que toda la cadena de valor debe acometer para no quedarse atrás en los cambios que hay que afrontar.

El acto, abierto a todo el público y celebrado el jueves día 11 de noviembre de 2021 en las instalaciones de Ferrer & Ojeda y organizado por la agencia FlandeCoco, se enfocó a invitar a las empresas del sector que todavía no participan en el CSIM a entrar a formar parte del mismo. Con este objetivo, no solamente se explicaron los objetivos y el modelo de gobernanza de la entidad, sino que se concretaron las acciones que ya se están llevando a término y se contó con el testimonio de algunas de las empresas del sector que ya forman parte del clúster.

Transversalitat i cadena de valor

La presentació i la conducció de l’acte va anar a càrrec de Jose Díez, CEO del soci estratègic del CSIM F-Services, qui a l’inici de l’acte va donar la benvinguda als diferents representants de Barcelona Activa i ACCIÓ i va tenir un agraïment especial per a Banc Sabadell, entitat patrocinadora. A més, parlant de les fortaleses del clúster va voler recordar que “quan juntes tanta gent amb tant de talent, alguna cosa bona ha de sortir”. Per la seva banda, el director de negocis de Ferrer&Ojeda va explicar que “com a socis fundadors del CSIM, per a nosaltres el valor que més compartim és que l’esforç que fem entre tots no sols suma, sinó que a més proporciona innovació”. També es va congratular pel fet que l’acte va comptar amb “més de 100 assistents, una xifra molt complicada d’aconseguir en el moment que estem”.

Un cop feta la benvinguda, el president del Clúster i el director general de Vidal Gomà, Emilià Vidal, va ser l’encarregat d’explicar a tots els assistents què és el CSIM. Essencialment, va explicar que “el CSIM és el resultat de la iniciativa de Núria Alemany, Ignacio Feliu i Joan Lluís Saperas, tres persones vinculades amb el sector que han aportat moltes hores i talent per fer-ho realitat.”

El perquè del CSIM no és més que la trobada “d’una eina que ens permet afrontar la incertesa davant del futur més proper. És la voluntat de treballar els reptes de futur, que no es poden afrontar amb èxit de forma individual. Buscàvem un espai de col·laboració i transversalitat que inclogués tota la cadena de valor del sector immobiliari”. Vidal també va destacar que “ja som 25 associats, esperem ser molts més, i estem immersos en un pla d’acció que es va fent realitat, de manera que volem que tots els convidats que heu vingut us sumeu al projecte”.

Així, alguns dels aspectes del CSIM que el president va destacar van ser: cadena de valor, transversalitat, col·laboració, implicació, rendibilitat, innovació, talent, tecnologia, compartir informació estratègica, descobrir tendències i nous models de negoci, anticipació estratègica i, sobretot , “treballar els reptes abans que ens atropellin. No som un nou gremi, ni un club, ni un lobby ni una organització empresarial. Al CSIM no venim a buscar res, sinó a compartir i aprendre”.

Els focus d’acció

Durant la presentació van tenir un paper important Lluís Ramis i Adriana Cantos, de Clúster Development, entitat que col·labora amb el CSIM a l’hora d’identificar una visió estratègica profunda del sector i tota la cadena de valor i de marcar el desenvolupament del pla d’acció.

Per a Ramis és molt important “el treball conjunt amb empreses i agents de tota la cadena de valor, així com posar el focus del canvi al client i les seves necessitats. L’abast del projecte és molt ampli, i cal subratllar-ne la transversalitat. Per aquesta raó –va afegir–, el primer ha estat filtrar el perímetre de treball i els reptes a assumir. Cal entendre com està canviant el client, què fa la competència i, en funció d’això, definir quines estratègies farem per a, finalment, tenir un pla d’acció”.

Per part seva, Campos va centrar la seva intervenció a relatar alguns exemples internacionals de col·laboració, entenent que, després de les nombroses sessions de treball realitzades amb els actuals membres del CSIM, ha quedat clar que “el principal repte és passar de ser gestors d’incidències, amb poc marge econòmic, a optimitzar la gestió de l’edifici amb propostes proactives de valor”.

Accions concretes i testimonis

El treball realitzat pel CSIM mitjançant diferents sessions de treball no només ha permès identificar els principals reptes que els seus socis identifiquen, sinó també començar a treballar en accions concretes que permetin afrontar-los. La primera acció se centra a conèixer els clients, en quant a com seran els clients del futur, el seu estil vital, com valoren factors com la digitalització o la sostenibilitat, etc. Es tracta, en definitiva, de fer un estudi de mercat profund i exhaustiu.

En aquest punt, una de les empreses participants i associades al CSIM és Finques Feliu. El CEO, Joan Maria Feliu, va explicar que “l’exemple de l’estudi de mercat identifica clarament la importància del clúster. Sense el clúster no seria possible, i no sols per l’aspecte econòmic, sinó també per la intel·ligència compartida. Jo mateix pensava que ho sabia tot i era escèptic amb el clúster, però m’ha quedat clar que el clúster és important i que jo no ho sabia tot…”.

Una altra de les accions que s’està duent a terme és el desenvolupament del rol d’agent rehabilitador. Aquí va ser important el testimoni de Montserrat Sànchez, de l’empresa Mon Vertical. “Alguns –va explicar Sànchez–, es pregunten per què una empresa amb més de 25 anys en l’àmbit de la rehabilitació forma part d’aquesta acció. I us diré que, sobretot, perquè és important anticipar-nos al futur. La pandèmia ens ha fet aprendre que casa nostra ha de tornar a ser una llar. Una empresa com la nostra això ho entén perfectament, i una plataforma com el CSIM ens permet compartir el nostre coneixement i apropar-nos a agents també importants per a nosaltres, com els administradors de finques”.

Altres testimonis d’empreses que ja formen part del CSIM van ser els de Jorge Garcia, d’Immho, que va relatar que “sembla que els administradors de finques tinguem tres empreses dins d’una. Estar al clúster ens permet estar en contacte amb altres empreses del sector per entendre millor la informació que tots tenim. També és important que les diferents empreses que a priori podem tenir diferents necessitats ens coneguem. Ens podem oferir serveis entre nosaltres.

A més, fins i tot amb les empreses que són competència, el clúster és un espai neutral on compartim informació. És molt important”. Per la seva banda, Agustín Hernández, de Bufete Espinós, va explicar que “per a nosaltres el clúster el veiem com una aportació d’empreses que busquen potenciar les seves fortaleses i llimar les seves debilitats. En el nostre cas, el clúster ens permet explotar la nostra part de vertical. A més, ara explorem la possibilitat d’oferir serveis de qualitat i integrats als grans servicers. El nostre és un negoci molt pluridisciplinar que cal aprendre a posar en valor”.

Model i el nou mànager

Amb l’explicació de l’amplitud d’accions que es planteja el CSIM, va ser el torn d’Enrique Sánchez, director general d’IESA, qui va ser l’encarregat de detallar qüestions com el model de governança del clúster i el finançament, així com les diferents condicions i modalitats per associar-se. En tot cas, va apuntar Sánchez, “per a una micropime, pime o fins i tot per a una empresa gran, és molt difícil afrontar individualment els reptes del futur. Resoldre el dia a dia impedeix a qualsevol empresa mitjana o petita invertir temps, diners i personal als reptes de futur. I en els negocis només hi ha anar endavant o anar enrere. I si creus que estàs en punt mort, en realitat vas enrere. El clúster és l’eina perfecta per anar endavant”.

El mateix Enrique Sánchez va ser l’encarregat de donar pas al nou clúster manager, Carles Ribes, que va confessar que “fa poc que he pujat al vaixell. Des de sempre m’he dedicat al sector immobiliari, encara que des de diferents perspectives, sobretot startups, i ara vull donar les gràcies als responsables actuals que han dipositat la seva confiança en mi. Sento veritable vocació pel sector i vull dir-vos que jo sóc aquí per fer que les coses passin i que espero ser una part útil i d’ajuda per a tots vosaltres”.

Després d’això, es va aprofitar l’ocasió per donar la benvinguda a les darreres incorporacions al CSIM (Cleries, MSC Aigua, Pous, Cafur, Gil Serveis Immobiliaris, Weber i JCM Tech) i repartir una enquesta d’interès sobre el pla d’acció a tothom els convidats, buscant així conèixer els seus interessos, així com la seva vinculació al projecte. Com a colofó ​​a l’acte, els assistents es van desplaçar fins al proper Hotel Market Barcelona per gaudir d’un refrigeri i espai de networking, on els assistents a aquesta primera InmoDate, a més de gaudir d’un punt de trobada de companyonia i distensió, van poder resoldre tots els dubtes i interrogants.

QUEREMOS CONTAR CONTIGO!
SÚMATE AHORA!